oat-1391682_1920Instytut Żywności i Żywienia opublikował niedawno nową piramidę żywienia. Jest ona prawdziwie rewolucyjną propozycją, ponieważ po raz pierwszy u jej podstaw znalazły się nie konkretne produkty spożywcze (w różnych wersjach: warzywa lub pełnoziarniste produkty zbożowe), ale aktywność fizyczna. To ona pozwala przeciwdziałać rozwojowi wielu chorób cywilizacyjnych i przewlekłych. Ideałem jest godzina ruchu dziennie, choć w ostateczności wystarczający jest półgodzinny spacer. Spośród produktów spożywczych najbliżej podstawy znajdują się warzywa i ich powinniśmy jeść najwięcej. Minimalna dzienna dawka to 400 gramów warzyw. Obok warzyw znajdują się w bliskim sąsiedztwie owoce. Względem tych jednak należy zachować ostrożność: zawierają cukier i nie powinniśmy ich spożywać w ilości większej niż 1 część owoców na 4 części warzyw. Kolejna grupa produktów w piramidzie to pełnoziarniste produkty zbożowe, po nich nabiał, a dopiero później mięso, ryby, strączki oraz jajka. Na samym wierzchołku piramidy znajdują się tłuszcze w formie zdrowych olejów, pestek oraz nasion.

Polecamy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *